Pressemeddelelse.

DET BLEV ET KANONJUBILÆUM

 

 

Kølvrå Skoles 50-års jubilæum lørdag den 24. maj blev en dag, som for de 645 deltagere vil gå over i historien og fremover stå som et helt specielt minde. Det blev en fest, som er svær at beskrive. Når så mange mennesker, som har deres barndoms- og skoletid til fælles, igen mødes, opstår en helt euforisk stemning.

Da skolen åbnedes kl. 16.00 sås en sand folkevandring fra P-pladserne rundt i byen, og straks begyndte udvekslingen af håndtryk og knus, når man i mængden fandt sine gamle kammerater. Alle skolens rum var taget i brug, idet hver årgang havde fået tildelt et lokale på skolen, hvor man kunne mødes. I gymnastiksalen var der også trængsel, alle skulle se den store udstilling af gamle skoleminder og billeder.

Kl. lige godt 18.00 sad alle 645 på deres pladser ved de rigtige borde, og Ruth Møller Mikkelsen kunne på skolens og jubilæumsudvalgets vegne byde vel-kommen til den største forsamling i skolens historie. 10 forskellige lande var repræsenteret foruden vores eget, idet 15 elever kom fra Holland, Schweiz, Sverige, Grønland, USA, Australien, Norge, England, Tyskland og Ungarn. Efter fællessang med Brant Andersen ved klaveret, kunne spisningen begynde. Superbrugsen stod for det, og klarede den store opgave perfekt.

Derefter sang elever fra skolen og Borgmester Kjeld Merstrand holdt aftenens festtale:

Tak fordi jeg får lov at sige et par ord i anledning af Kølvrå Skoles 50 års fødselsdag, hvor der er samlet så mange, der på en eller anden måde har haft tilknytning til skolen på et eller andet tidspunkt i løbet af de 50 år – først og fremmest forhenværende elever – det er imponerende så mange skolen har samlet ved denne lejlighed, men det vil jeg vende tilbage til, og jeg skal ikke tage meget af jeres tid, for der er sikkert nok at snakke sammen om ved bordene – om gamle minder – gensyn med gamle skolevenner, som I måske ikke har set siden skoletiden.

Der er sket meget på skoleområdet i almindelighed gennem de mange år, og netop i disse år har der været særlig fokus på folkeskolen.

For tiden tales der om den rummelige skole – eller skolen skal være mere rummelig – det hænger lidt sammen med, at der er skoler, hvor der ikke længere er plads til de lidt skæve eksistenser, og når jeg ser rundt her i forsamlingen, så kunne jeg da godt blive i tvivl om, om I - i dagens Danmark havde en jordisk chance for at komme i skole. I hvert fald har der været en tendens til, at der kun er plads til de veltilpassede – dusinmennesker. Sådan er det dog ikke gået med Kølvrå Skole, og det får I et tydeligt indtryk af når I ser al den udsmykning, som eleverne selv har produceret på skolen. Her er der stadig plads til at udfolde de kreative evner.

Et andet fænomen, som I sikkert også har hørt om, er de internationale undersøgelser, der fortæller, at danske skoleelever på bestemte klassetrin, ikke er så gode til at læse, skrive eller regne som elever i andre nationers skoler.

Den slags sammenligninger kaldes benchmarking – med et godt nydansk ord – nu skal man efter min mening tage den slags undersøgelser med et gran salt – når der for eksempel måles på, hvor gode børn er til at læse på tredje klassetrin svarer det til at man går ind i produktionshallen ved henholdsvis ford og volvo, hvor ford starter med at montere motoren, mens de hos volvo først sætter motoren i til allersidst. Efter sådan en undersøgelse vil de kloge folk sige, at ford er en meget bedre bil for den har en motor. Men vi ved jo alle, at det først er når bilen står på gaden og den skal ud i den virkelige trafik, at man kan vurdere kvaliteten.

Sådan er det også med skoleelever. Det er først når de bevæger sig ud i det virkelige liv, at det kan måles, hvor god skolen har været, og i det virkelige liv handler det mere om, hvordan du fungerer som menneske, hvordan du lever dit liv, forstår du at være noget for andre mennesker, forstår du at skabe indhold i dit eget liv, forstår du at værdsætte dig selv og dine medmennesker, forstår du at sprede glæde omkring dig, evner du at lytte og forstå – det er jo det det virkelig handler om, og hvis du har haft lidt stavefejl eller regnefejl, da du gik i 3. klasse, så er det temmelig underordnet.

Når du køber en øl, så er der en stregkode på, og er der noget galt med den øl, kan du gå tilbage til producenten, der ved hjælp af stregkoden, kan finde frem til produktions-sted og finde frem til, at det er fru Olsen, der havde ansvaret for tapningen af netop den øl. Med de nye benchmarkingsystemer på skolerne, så kunne man forestille sig, at alle elever fik en stregkode i nakken, når de forlod skolen og så kunne vi senere i livet altid finde frem til den skole, der var ansvarlig for, at du ikke havde lært at sætte kommaerne rigtigt.

Nå, sådan er det heldigvis ikke blevet, men hvordan kan vi så måle, hvordan skolen har været.

Ja, se Kølvrå Skole har fundet frem til en metode – skolen holder simpelthen en jubilæumsfest, og så ser de, hvor mange der møder op. Hvis de mennesker, der har gået på Kølvrå Skole gik med dårlige minder fra deres skoletid, ville de sandsynligvis ikke møde op.

Men med det store antal der er mødt op her i dag, så kan der ikke være tvivl om, at Kølvrå skole gennem tiden har haft succes, det er alle Jer der er til stede her i aften et levende bevis på.

Joh, I har nok lært at skrive, læse og regne, men det mest værdifulde, som I har fået med fra skolen, det er evnen til at tænke kreativt, hvor Kølvrå Skole i sjælden grad har evnet at bevare troldsplinten i jeres øje, så I er i stand til at betragte livet omkring jer på en nuanceret måde med evnen til at sætte pris på livets virkelige værdier.

Sådan tror jeg, at det hænger sammen, og derfor fortjener skolen og alle dens ansatte gennem årene stor ros for indsatsen – jer der er til stede her i aften er beviset på det gode resultat. Til lykke med de 50 år – og lad os udbringe et leve for Kølvrå Skoles fremtid og fortsatte beståen til glæde for nye generationer af børn.

Jørn Birkeholm var konferencier og styrede aftenens gang med de forskellige indslag: 3 tidligere elever holdt tale, mindedes gamle dage og takkede Jubilæums-udvalget for muligheden til at mødes, og 2 årgange sang for den store forsamling.

Et sådant arrangement kan kun lade sig gøre, fordi rigtig mange mennesker har givet af deres idéer og tid. Skolen og Jubilæumsudvalget ønsker at bringe en stor TAK for den velvilje og indsats, der er ydet. Den måde, som alle hjælpere har arbejdet på, skabte de rammer, der gav en uforglemmelig fest.