Tekniko - et projektarbejde i natur/teknik
Tekniko

5. og 6. klasse har i løbet af 6 uger arbejdet med køer i natur/teknik. Temaet var:

Koen æder og yder

Vi startede med at lave en problemformulering (Det betyder, at vi fandt nogle spørgsmål om køer).
Da vi havde gjort det, fik vi en bog, der handlede om køer. Den var rigtig god til at finde svar på nogle af alle de spørgsmål, vi havde.

Så lavede vi en planche om koens tarmsystem og om drøvtygning. Først tegnede alle grupper en ko, som vi skulle have midt på plakaten.
Bagefter fandt vi noget om drøvtygning og tarmsystemet og skrev om det.

Da vi var færdige med det, lavede vi en anden plakat om, hvad koen æder og yder.
Derefter var der nogle grupper, der skrev om, hvad mælken blev brugt til, og hvor mange fedtprocenter der er i mælken og mælkeprodukterne.

Imens var der andre, der lavede et fremtidsperspektiv for koen i år 2030 (Et fremtidsperspektiv er, at man skriver, hvad man tror om fremtiden).

De skulle så skrive om fremtidens køer. F.eks. hvad de troede om: Køernes mad, hvordan de bliver malket, deres udseende, og hvad maskinerne laver.


En dag tog vi ud på en gård. Vi så først på grisene. Der stank meget.
Bagefter så vi alle kvier, køer, kalve og hele landbruget, og vi mærkede, hvor hårdt en malkemaskine sugede.
Vi så også en mand, en inseminør, putte sæd op i en ko.
Når man er inde ved køerne, er de meget større, end hvis man ser dem gå ude på en mark.

Det var et rigtig godt og spændende emne.